خوش آمدید ، مهمان ! [ ثبت نام | ورود

مرکز جامع خرید و فروش ماشین آلات صنعتی ایران

نکات خواندنی و جالب راجع به صنعت هواپیما

آموزشی خرداد ۲۰, ۱۳۹۵

وقتی برادران رایت نخستین هواپیما را در سال ۱۹۰۳ ساختند شاید تصور نمی‌کردند که صنعت هواپیما صد سال بعد به چنین تجارت پرسودی تبدیل شود. هواپیمای آن‌ها یعنی «رایت فلایر» تنها حدود ۳۶ متر پرواز کرد در حالی‌که امروزه یک بوئینگ ۷۸۷ می‌تواند ۱۶ هزار کیلومتر را تنها با یک باک بنزین طی کند و این تنها یک گام کوچک در حمل و نقل هوایی است که از آن زمان تاکنون برداشته شده است.

امروزه شرکت‌های زیادی با هزاران پرسنل در سراسر دنیا در بخش‌های طراحی، ساخت، آزمایش، فروش و نگهداری قسمت‌های مختلف هواپیماها و فضاپیماها فعالیت دارند. در اهمیت صنعت هواپیما همین بس که روسیه به تنهایی حدود ۳۵۵٫۳۰۰ نفر شاغل در این زمینه دارد و در بریتانیای کبیر نیز که یکی از بزرگ‌ترین صنایع هوا و فضا را در دنیا در اختیار دارد ۱۱۳٫۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲۷۶٫۰۰۰ به‌طور غیر مستقیم در این صنعت شاغل‌اند که گردش مالی سالانه‌شان بیش از ۳۵ میلیارد دلار است. با نارون مگ همراه باشید تا با چند نکته جالب و خواندنی درباره صنعت هواپیما آشنا شوید.

نکات خواندنی و جالب راجع به صنعت هواپیما

۱- اگر یک کابین تحت فشار باشد و درِ هواپیما در حین پرواز و در ارتفاع بالا باز شود باز شدن ناگهانی باعث مکیده شدن اقلام و افراد موجود در هواپیما خواهد شد. با این حال فشار داخل کابین و درِ خاص هواپیماها که از نوع نوع پلاگ است مانع از آن می‌شود که حتی چندین نفر بتوانند آن را در حین پرواز باز کنند.

۲- یک بوئینگ ۷۴۷ قادر به حمل ۲۴۰٫۰۰۰ لیتر سوخت جت می‌باشد که دارای وزنی در حدود ۱۸۱ تن است.

بوئینگ 747

۳- دودی که از هواپیما خارج می‌شود از بخار آب تشکیل شده است. هر چه قطر این دود نازک‌تر باشد و زودتر محو شود نشان‌دهنده رطوبت کم و آب و هوای بهتر است و دود قطورتر و با ماندگاری بیش‌تر می‌تواند از یک هوای طوفانی خبر دهد.

۴- طبق مطالعه‌ای که توسط یکی از شرکت‌های مشهور هواپیمایی صورت گرفته است، احتمال زنده ماندن سرنشینان نزدیک دم هواپیما در یک سانحه هوایی چهل درصد بیش‌تر از سرنشینانی است که در ردیف‌های اولیه هواپیما هستند.

۵- هواپیماهای ایرباس A380، بوئینگ ۷۸۷، ATR-600 و بمباردیه سری C، به ازای هر یک نفر مسافر در هر صدکیلومتر کم‌تر از ۳ لیتر سوخت جت استفاده می‌کنند. این یکی از ویژگی‌های ماشین‌های کامپکت مدرن است.

۶- کوچک‌ترین جت دنیا BD-5 میکرو نام دارد. طول بال‌های این هواپیما ۴ تا ۶ متر بوده و تنها ۱۶۲ کیلوگرم وزن دارد.

هواپیما - کوچک ترین هواپیمای دنیا

۷- اگر یک هواپیما نیاز به فرود اضطراری داشته باشد خلبان می‌تواند سوخت را از بال‌های هواپیما به سمت پایین تخلیه کند. در حالی‌که این کار خیلی رایج نیست اما روشی جهت پیش‌گیری از فرود با اضافه وزن است. سوخت معمولاً قبل از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود.

۸- رادار هواپیما قادر به تشخیص آشفتگی و تلاطم هوا نیست. این تلاطم می‌تواند در هوای صاف، ابری و حتی هوای بد رخ دهد.

۹- مطابق با قوانین FAA (انجمن هوانوردی فدارل)، همه هواپیماها باید قادر به تخلیه در عرض نود ثانیه باشند. تنها یک دقیقه و نیم طول می‌کشد که آتش کل هواپیما را فرا بگیرد.

۱۰- جت باربری آنتونوف An-225 بزرگ‌ترین هواپیمای دنیاست. این هواپیما از دماغه تا دم و از نوک این بال تا آن بال تقریباً اندازه یک زمین فوتبال است. این هواپیما در اصل برای انتقال شاتل فضایی ساخته شده بود.

هواپیما - آنتونوف An-225

۱۱- اکثر خلبان‌ها تنها زمانی که در آسمان هستند حقوق دریافت می‌کنند و هنگامی‌که در فرودگاه هستند و وظایف قبل از پرواز را انجام می‌دهند و یا منتظر برخاستن سایر هواپیماها هستند حقوقی دریافت نمی‌کنند.

۱۲- خلبان اتوماتیک معمولاً در بخش عمده یک پرواز روشن است. کامپیوتر تنظیمات دقیق‌تری دارد و معمولاً به بهره‌وری سوخت بیش‌تر به جز زمان تلاطم منجر می‌شود. خلبان اتوماتیک معمولاً هنگام برخاستن یا فرود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اگرچه آماده استفاده است.

۱۳- سریع‌ترین هواپیمای جهان لاکهید SR-71 بلک‌بیرد است که سرعت آن در هر ساعت به ۲۶۷۵ کیلومتر می‌رسد. این رکورد قریب به چهل سال است که متعلق به این هواپیماست.

هواپیما لاکهید SR-71 بلک‌بیرد

+بیشتر بخوانید: تصاویری استثنایی از مدرن ترین هواپیماهای نظامی دنیا

۱۴- بوئینگ ۷۶۷ به‌قدری با استفاده از موتورهایش هوا می‌مکد که می‌تواند یک کشتی هوایی بزرگ را در عرض هفت ثانیه پر کند.

۱۵- تایرهای فرود جت بوئینگ KC-135 که شامل هشت چرخ‌ اصلی و دو چرخ در دماغه است برای ساختن صد تایر اتومبیل کافی است.

۱۶- هوا در هواپیما با همان تکنولوژی تهویه می‌شود که در بیمارستان‌ها به‌کار گرفته می‌شود بنابراین هوای داخل هواپیما همیشه پاک است.

۱۷- جیوه بزرگ‌ترین تهدید برای هر هواپیما در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل معمولاً اجازه حمل آن در هواپیما داده نمی‌شود. حتی مقدار کمی از جیوه می‌تواند به آلومنییوم که بیش‌تر هواپیماها از آن ساخته شده است صدمه بزند. هواپیماهایی که در معرض جیوه قرار می‌گیرند معمولاً قرنطینه می‌شوند.

۱۸- بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا ایرباس A380 می‌باشد. این هواپیمای دوطبقه و چهار موتوره نخستین پروازش را در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ انجام داد.

۱۹- زاویه پنجره‌های برج کنترل فرودگاه از بالا باید دقیقاً ۱۵ درجه باشد تا بازتاب‌های حاصل از داخل و خارج از برج کاهش یابد.

هواپیما - برج مراقبت

۲۰- زبان بین‌المللی پرواز انگلیسی است. همه کنترل کننده‌های پرواز و همه خلبان‌های تجاری در پروازهای بین‌المللی باید به زبان انگلیسی تکلم کنند.

۲۱- افزایش دی‌اکسیدکربن در جو وقوع تلاطم را افزایش داده است. به‌علاوه بسیاری از متخصصان بر این باورند که تغییرات آب و هوای جهانی تعداد تلاطم‌ها را در آینده‌ای نزدیک بیش‌تر نیز خواهد کرد.

۲۲- مطابق نظر اداره  هوانوردی فدرال (FAA) تلاطم هنگام پرواز علت اصلی آسیب به مسافران و خدمه پرواز در حوادث غیرکشنده است. هر ساله به‌طور میانگین پنجاه و هشت نفر از ایالات متحده به‌علت نبستن کمربند ایمنی در هواپیما مصدوم می‌شوند.

۲۳- پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هشتاد درصد سوانح هوایی در سه دقیقه نخست پس از برخاستن هواپیما و هشت دقیقه آخر قبل از فرود رخ می‌دهد.

۲۴- به گفته ناسا چهار نیروی پرواز هستند که هواپیما را به بالا، پایین، جلو یا عقب حرکت می‌دهند. این چهار نیرو عبارت‌اند از نیروی بالابرنده؛ نیروی مقابل نیروی بالابرنده که همان وزن هواپیماست و توسط گرانش زمین به پرنده وارد می‌شود؛ نیروی رو به جلوی ناشی از حرکت ملخ یا موتور هواپیما که آن را رو به جلو می‌راند و به میزان قدرت موتور متغیر است؛ و نیروی رو به عقب و بازدارنده‌ای است که از سرعت هواپیما می‌کاهد و نیروی مقابل نیروی رو به جلو است.

۲۵- یک شیشه جلو یا یک قاب پنجره کابین خلبان بوئینگ ۷۴۷ قیمتی معادل یک BMW دارد.

هواپیما

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.

تبلیغات